eTwinning
- Napsal Mgr. M. Raška
"Naše kulturní dědictví je více než vzpomínkou na minulost, je klíčem k naší budoucnosti."
Těmito slovy otevřel, ve dnech 25. - 27. října, mezinárodní konferenci eTwinning ve Varšavě věnovanou kulturnímu dedictví evropský komisař pro vzdělávání pan Tibor Navracsics. Toto téma nebylo vybráno bezdůvodně. Rok 2018 je evropským rokem kulturního dědictví. Podle výzkumu 9 z 10 Evropanů je přesvědčeno, že žáci by se měli učit o kulturním dědictví ve školách. Hlavní "spíkři" vyzdvihli propojení s eTwinnignovými projekty jako jednu z možných cest, kterou školy mohou využít.
V pátek a sobotu proběhlo na 40 seminářů, které se věnovaly nejen tématu kulturního dědictví, ale dalším možnostem využití eTwininngových projektů ve školním vzdělávání. Účastníci měli šanci si zhlédnout prezentace nejlépe oceněných evropských projektů a načerpat mnoho zkušeností a inspirací. Probíhající seminaře se nesly v duchu eTwinnigových aktivit a jejich účastníci byli aktivně zapojováni do jejich dění využítím vlastních mobilních telefonů či tabletů nebo skupinovou spoluprací mezi učiteli.
Připomeňme, že na konferenci bylo přítomno 650 účastníků, z toho většina učitelů, z 50 zemí. Spolu s učiteli byli z každého státu přítomni i pracovníci národních středisek pro eTwinnining a také zástupci ministerstev školství. Řekněme si také zajímavá fakta. Do komunity eTwinningu je zapojeno více jak 190 000 škol z celé Evropy i mimo ni. Školy zrealizovaly více jak 78 000 projektů a pracuje v nich více jak 600 000 učitelů. Není pochyb, že tento projekt je na světě zcela unikátní. Nejen výčtem těchto čísel, ale především tím, co našim žákům přináší a jaký dopad na ně má.
V závěrečné řeči vystoupil pan Marc Durando, výkonný ředitel společnosti European Schoolnet. Podle výsledků je v současné době eTwinning hybnou silou na poli vzdělávání, a to tak silně, že začíná výrazně zasahovat do národních vzdělávacích programů. Velkým příkladem je v tomto směru Polsko, které bude přímo integrovat eTwinning do svých vzdělávací programů.
Marc Durando vyzdvihl i další důležitý aspekt. A tím je využívání ICT nástrojů ve školství a využívání moderních vyučovacích metod jako např. metody "Learnig by doing", "STEM", "Flipped classroom", "Project-based learning" a mnoho dalších, které eTwinning přináší.
Je tedy na nás, zda se vydáme touto cestou, pootevřeme dveře našim žákům a dáme jim šanci stát se konkurenceschopnými, kvalifikovanými a uvědomnělými evropskými občany.
{gallery}konference_varsava2018{/gallery}
- Napsal Mgr. M. Raška
18. - 20. října proběhla v Plzni 3denní konference eTwinnigu a Erasmu+. Náplní konference bylo předání ocenění úspešným eTwnningovým projektům za rok, ale také sdílení svých zkušenosti a získání informací o nových možnostech na 20 seminářích, jež byly Domem zahraničních služeb pečlivě připraveny.
Jak už jsem avizoval, naše škola obdržela za projekt "Secret Agent 007", realizovaný v loňském roce, Národní cenu kvality. Uveďmě, že tato cena se uděluje v kategoriích MŠ, I. st. ZŠ, II. st. ZŠ a SŠ. Do soutěže bylo přihlášeno 163 projektů a 96 z nich si cenu vysloužilo. Odborné porotě se však náš projekt zalíbil natolik, že ho poslala do finále jako jeden ze dvou nejzdařilejších projektů pro II. st. ZŠ z celé České republiky. V tomto minisouboji jsme nakonec obsadili druhé místo. Byl jsem požádán, abych náš projekt představil dalším účastníkům konference a dodávám, že si vysloužil pozitivní reakce. Proto bylo dohodnuto, že o projektu Secret Agent 007 promluvím na celorepublikovém webináři pro učitele, kteří se chtějí nově do eTwinningu zapojit, jako o příkladu dobré praxe. Nejúspěšnější projekty se také příští týden zúčastní mezinárodní eTwinnigové konference ve Varšavě.
V sobotu probíhaly semináře, které se týkaly dalších možností využití eTwinningu, Erasmu+ a jejich vzájemného propojetí ve školním vzdělávání. Sám v něm spatřuji obrovský přínos pro žáky. Ti se skrze ně učí spolupráci, často i v mezinárodních skupinách, tvořivosti, objevování, praktickým činnostem propojených s realitou dnešního života, nemluvě o jazykovém zdokonalování.
Poslední den konference byl věnován evropskému týdnu zvanému CodeWeek. Workshopy zaměřené na robotiku a programování si mě naprosto získaly. Víte například, co je Beebot, Ozobot nebo Micro:bit? Umíte programovat ve Scratchi?
Pokud chceme jít s dobou, je nejvyšší čas tyto možnosti představit i našim žákům.
- Napsal Mgr. M. Raška
Skupina žáků šesté třídy splnila 5. misi v rámci eTwinningového projektu Secret Agents. Jejím cílem bylo obeznámit své kolegy, agenty, ze spolupracujících zahraničních oddělení (partnerské školy) s tím, jak vypadá naše ústředí (škola). Agenti museli natočit video materiál o tom, jaké typické akce jejich ústředí pořádá, provést ostatní budovou školy a udělat rozhovor s jedním ze svých velitelů (učitelů).
- Napsal Mgr. M. Raška
Poslední misí projektu Secret Agent 007 byla skype konference mezi žáky naší školy a tureckou školou z Kayseri. Skype konference slibovala zajímavé střetnutí, ve kterém žáci mohou zúročit své dosavadní znalosti v anglickém jazyce. Po krátkém představení jsme se naučili několik základních tureckých slovíček a frází. Víte, jak se například řekne - Jak se máš? Nasilsin. Nebo Dobrý den? Merhaba.
Zvládli jsme se naučit i jeden jazykolam. Kdekdo by si řekl, že turecké školy se velmi liší od těch českých. Ano i ne. Divili byste se, ale v tureckých školách jsou mobily stejně zakázané jako v té naší. Na druhou stranu žáci nosí školní uniformy a jejich letní prázdniny trvají místo dvou měsíců tři, nemluvě o 14 dnech během zimy a dalších šesti krátkých prázdninách během roku. Zkrátka jiný kraj, jiný mrav.
Poslední misí jsme úspěšně zakončili celý projekt. Žáci si rozšířili slovní zásobu, učili se spolupracovat v mezinárodních skupinách, rozvíjeli verbální dovednosti a zdokonalovali v oblasti používání iCT nástrojů (padlet, webové prostředí Twinspace, voki.com aj.)
Projekt byl přínosem i pro učitele. Mezi námi proběhlo minimálně deset skype konferencí, na kterých jsme projekt řídili, hodnotili a upravovali jeho mise. Teď už jenom zbývá požádat o Quality Label, neboli Pečeť kvality, a doufat, že nám ji odborná porota přidělí.
- Napsal Mgr. M. Raška
V prvním úvodní měsící projektu Make a better town for you and for me pracovali žáci 9. třídy hned na několika úkolech. První z nich bylo představit svou skupinu, školu a město. Jak? Různým způsobem. Použitím ICT aplikací samozřejmě. Někdo použil PowerPoint, jiný MovieMaker, třetí Filmoru. Všechny skupiny ale úkol splnily. Žáci také navštivili paní starostu a prováděli výzkum, aby si připravili seznam problémů, které trápí naše občany.